اگر بخواهیم کاربرد و استفاده انواع اره دیسکی را به صورت مختصر توضیح دهیم، یک تیغه برش همکاره در انواع و تنوع بسیار که برای برش متریال های مانند چوب، پلاستیک، فلز، آلومینیوم و حتی سنگ مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً تمام اره های مدور (اره های دیسکی) که در برش استفاده رایجی دارند، بو وسیله دیسک برش یا تیغ اره دیسکی الماسه که معمولاً تیغه در وسط آن فیکس و محکم می شود و توسط موتور اره مدوربه صورت چرخشی با سرعت بسیار بالایی به حرکت در می آید و بعد از ایجاد تماس تیغه اره با متریال یک برش تمیز و با کیفیت را به ارمغان می آورد.

 

آشنایی با تیغ اره الماسه


برای شناخت بیشتر با تیغه اره دیسکی الماسه باید بگوییم، این تیغه یک ابزار حرفه ای برای برش انواع متریال های مختلف است، اما  نه به این معنا که فقط از یک تیغه، بتوانیم برای برش انواع متریال های چوبی، فلزی و غیره استفاده کنیم.

تیغ لره الماسه دسیکی و گرد

برای اینکه بتوانیم یک برش مطلوب در کنار راندمان بالا و کیفیت عالی داشته باشیم باید بر حسب نوع متریال که تصمیم به برش آن داریم، انواع تیغ اره دیسکی مناسب را انتخاب کنیم و حتماً باید به این نکته توجه داشته باشیم که از چه نوع تیغه ای برای دستگاه برش ما مناسب است و تصمیم داریم بر روی چه چیزی عملیات برشکاری را انجام دهیم.

 

انواع تیغ اره دیسکی

انواع زیادی از تیغه های دیسکی وجود دارد که همگی برای مصارف خاص طراحی و استفده میشوند، اگر می خواهید بدانید از کدام تیغه برای یک برش خاص استفاده کنید یا حتی به دنبال اطلاعات کلی در این زمینه هستید، در ادامه به معرفی رایج ترین تیغ اره های دیسکی پرداخته ایم:

  • تیغ اره الماسه چوب
  • تیغ اره الماسه ام دی اف
  • تیغ اره الماسه پلکسی گلس
  • تیغ اره مخصوص نئوپان
  • تیغ اره الماسه جنرال
  • تیغ اره الماسه پنل بر
  • تیغه اره خط زن
  • تیغ اره الماسه برش صفحات کورین

کاربرد تیغ دیسکی در صنایع

 

الویت مهم در انتخاب تیغه اره دیسکی دستیابی به برشی صاف، تمیز و ایمن در هنگام عملیات برشکاری است، همواره تیغه های اره دیسکی برای عملیات برش طولی و  برش های عرضی طراحی و استفاده می شوند. به دلیل کابردهای متفاوتی که این ابزار در صنعت برشکاری دارد، تیغه های متنوعی با اندازه های مختلف برای دستگاه های برش متنوع تولید شده است، همواره اندازه تیغه ها بسته به مهندسی ساخت کارخانه سازنده، کاربرد تیغه مورد نظر و اندازه موتور اره متفاوت است.

 

مشکلات رایج در هنگام استفاده از تیغ دیسکی

مشکلاتی که در استفاده و بعد از خرید تیغ اره دیسکی با آن برخورد میکنید همانند هر ابزار برش دیگری است و در صورت عدم استفاده صحیح می توانند صدمات جدی به قطعه شما و یا حتی خودتان وارد کنند.

قبل از استفاده از هر ابزاری برشی، مهم است که کتابچه راهنمای محصول را بخوانید تا با ابزار، عملکرد و ویژگی های آن آشنا شوید،  همیشه مطمئن شوید که با استفاده از محافظ چشم و گوش (مثل عینک و ماسک محافظ برای صورت و دستکش برای دست ها) به درستی از خود محافظت کنید و همیشه وقتی ابزارهای خود را از برق جدا می‌کنید، به تنظیمات اولیه شان بازگردانید.

 

منبع: نیغ اره نواری و دیسکی پیلانا (https://pilanametal.ir/)